-
آرشیو :
نسخه تابستان 1404 - جلد اول
-
کد پذیرش :
14148
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
| محمدرضا آذری فر
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف پژوهش، اثر بخشی آموزش حرکات ورزشی ایروبیک بر بهبود تمرکز ذهنی کودکان پسر با اختلال نقص توجه بدون علائم تکانشی بوده وجامعه آماری شامل دانش آموزان اول تا سوم ابتدایی منطقه باغبهادران در سال تحصیلی 1393-94 میباشد، که با روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 40نفر از دانش آموزان پسر 7 الی 10سال با اختلال نقص توجه بدون علائم تکانشی مراجعه کننده به مرکز اختلال یادگیری شهید کاوه منطقه باغبهادران، انتخاب شدند به منظور تعیین اختلال نقص توجه از مصاحبه بالینی و پرسشنامه کانرز(1999) استفاده گردید و به طور تصادفی در دو گروه 20نفره (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. روش پژوهش شبه آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل) بود. گروه آزمایش تحت ورزش درمانی ایروبیک در (20جلسه به مدت 2 ماه) قرارگرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از روش تحلیل آماری کوواریانس تحلیل گردید. نتایج نشان داد که آموزش حرکات ورزشی ایرویک بر بهبود تمرکز ذهنی کودکان پسر با اختلال نقص توجه بدون علائم تکانشی از دید معلم در سطح01/0p< و همچنین از دید والدین در سطح01/0p< موثر و معنا دار بوده است.
-
لیست منابع :
1) آذرزادگان، ناهید، (1394). تاثیر برنامه ورزشی بر کاهش نشانههای کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه /بیش فعالی مقاله پژوهشی بیماریهای کودکان ایران، ش2، ش ص 25-38.
2) بخشی پور، الهام، و رهنما، حسین(1392). تاثیر برنامه تمرینی ایروبیک و بازی درمانی گروهی بر تعادل کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی. پژوهش در علوم توانبخشی، ش ص 161-170، تهران.
3) زرافشان، علی. (1390). ایروبیک و تمرکز. ماهنامه علمی تخصصی جام ورزش. 15، کد مطلب، 304968، ش ص55-70.
4) سعادت، محمد . (1390). روشهای مختلف بازی درمانی و کاربردهای آدر درمان اختلالات رفتاری و هیجانی کودکان، روشها و مدلهای روان شناختی، مجله روان شناختی4، ش ص45-63.
5) غنایی، علی، کارشکنی، حسین. (1390). تاثیر حرکات ورزشی موزون بر هوش عینی کودکان پیش دبستانی. پژوهش روان شناسی بالینی و مشاوره، ش1، ش ص167-178.
6) کاکاوند، علی، (1385). اختلال نقص توجه ـ بیش فعالی (نظریه ودرمان). چاپ دوم، کرج، انتشارات سر افراز، ش ص60-69.
7) لطفی کاشانی، فرح و وزیری، شهرام. (1390). روانشناسی مرضی کودک. تهران: انتشارات ارسباران، ش ص85-95.
8) مرادی، آسیه، وکهریزی، سمیه. (1393). اثر بخشی شن بازی درمانی بر کاهش پرخاشگری و افزایش دقت در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی مقاله پژوهشی روان شناسی بالینی دانشگاه مشهد، ش2، ش ص34.
9) ناظر، محمد، ومیرزایی. رضا (1392). تاثیر ورزش درمانی بر علایم اختلال بیش فعالی وکم توجهی دانش آموزان دوره ابتدای رفسنجان. مقاله پژوهشی سلامت جامعه. ش1، ش ص50-57.
10) نجاتی، وحید. (1394). شناخت اجتماعی در کوکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی، مقاله پژوهشی شناخت اجتماعی، ش2، ش ص 47-50.
11) Areon,T. Chia-HaoShin, Margaret Whedon, LaurenM. williams: department of kinesiology, university of north carolin at Greensboro , nc 27412: received15octobr2015. USA.
12) Barcly,Murphy,Fischer(2005). ADHDinadults:what the science say:NewYork:the Guilford press,220-225.
13) Corsini,Reymond j,(2001). Dance/Movement Therapy :Diane Duggan. Handbook of in novative therapy,2nd,newyork:wily,180-195.
14) Duck,M. ,Johnson,T. ,and Nowicki,s. (2005). locusof control in a sports fit ness camp. Research quarterly-American Association for Heals,psysical Education ∞ Recreation, 48,280-284.
15) Katz,D. (2015). putting physical activity wher it fits in the school day :preliminary results of the ABC(Activity Bursts in the classroom) for fitness program. preventing chronic disease,7(4),A82.
16) Weydant, L. L. ( 2001). An ADHD Primer , Boston Allyn and Bacon. Zoccolillo,118-123.
17) Vivane Grassmann. jornal of attention Disorders published version of record 2015.
18) Yardi,N. (2009). Epilogist,Yardi Epilepsy clinic Kothrad pune,india,jehangir hospital and medical center,63-70.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
حرکات ورزشی ایروبیک، تمرکز، تمرکز ذهنی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of the study was to determine the effectiveness of aerobic exercise training on improving the mental focus of boys with Attention Deficit Disorder without hyperactive symptoms. The statistical population consisted of first to third grade male students in the Bahabad region during the 1393-94 academic year. Using purposive sampling, 40 male students aged 7 to 10 years with Attention Deficit Disorder without hyperactive symptoms who referred to the Learning Disorder Center of Martyr Kaveh in the Bahabad region were selected. To determine Attention Deficit Disorder, a clinical interview and the Conners’ (1999) questionnaire were used, and the participants were randomly assigned to two groups of 20 (experimental and control). The study design was quasi-experimental (pretest–posttest with a control group). The experimental group underwent aerobic exercise therapy in 20 sessions over 2 months, while the control group did not receive any intervention. Data were analyzed using Analysis of Covariance (ANCOVA). The results indicated that aerobic exercise training significantly improved the mental focus of boys with Attention Deficit Disorder without hyperactive symptoms from the teachers’ perspective at p < 0.01 and also from the parents’ perspective at p < 0.01.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Aerobic exercises، Focus، Mindfulness/ Concentration.
- صفحات : 43-52
-
دانلود فایل
( 464.76 KB )