-
آرشیو :
نسخه تابستان 1404 - جلد اول
-
کد پذیرش :
14130
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
| نرجس ضیائی، زهره علاءالدینی، شقایق کهریزی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف پژوهش حاضر مقایسه فراوانی سبکهای یادگیری در رشتههای عملی و غیرعملی دانشگاه و بررسی رابطۀ آن با انگیزۀ پیشرفت تحصیلی بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، از نوع مطالعات علی-مقایسهای، توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه ی دانشجویان رشتههای عملی و غیرعملی دانشگاه در بهار و تابستان ۱۴۰۳ در شهر اصفهان بود. نمونهای متشکل از ۱۸۸ دانشجو (۱۶۲ زن و ۲۶ مرد) به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامههای سبکهای یادگیری (ILS) و انگیزۀ پیشرفت (AMQ) را تکمیل نمودند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ انجام شد. بر اساس یافتهها، فراوانی ترجیحات دانشجویان در ابعاد مختلف سبک یادگیری به شرح زیر بود: فعال/تأملی (۶۶/۵٪)، حسی/شهودی (۵۱/۱٪)، دیداری/کلامی (۵۰/۸٪)، متوالی/کلی (۵۸/۵٪). نتایج نشان داد سبکهای یادگیری در دانشجویان رشتههای عملی و غیرعملی تفاوت معناداری دارند. بااینحال، میان هیچ یک از ابعاد سبکهای یادگیری و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری مشاهده نشد. یافتهها نشان میدهد توجه به سبکهای یادگیری و انطباق شیوههای تدریس با ترجیحات یادگیری میتواند در بهبود فرآیندهای آموزشی نقش مؤثری ایفا کند.
-
لیست منابع :
[1] امینی، نرجس، زمانی، بیبی عشرت، و عابدینی، یاسمین. (۱۳۸۹). سبکهای یادگیری دانشجویان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۱۰(۲ (پیاپی ۲۶))، ۱۴۱-۱۴۷.
[2] اسکندری، فرزاد، و صالحی، مهدی. (1388). بررسی تاثیر مطابقت میان سبک های تدریس و یادگیری بر عملکرد درسی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه کردستان). تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، 40(2)، 169-181. SID. https://sid.ir/paper/146207/fa
[3] امین خندقی، مقصود، و رجایی، ملیحه. (۱۳۹۲). تأثیر سبک یادگیری دانشجویان بر سبک تدریس مرجح آنان. روانشناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، ۹(۲۸)، ۱۵-۳۹.
[4] طبسی نژاد، زهرا. بررسی رابطه بین کارکردهای اجرایی مغز و عملکرد تحصیلی دانشجویان شهرستان بم. روانشناسی و علوم تربیتی. ۱۳۹۸؛ ۴۳:۱۷۳-۹۰.
[5] دلاور، علی . (۱۳۷۸). روشهای تحقیق. تهران: انتشارات آگاه.
[6] حکیم زاده, رضوان , روحی, مریم و مقدم زاده, علی . (1402). بررسی رابطه سبک تدریس اساتید با انگیزه و درگیری تحصیلی دانشجویان در محیط یادگیری آنلاین با نقش میانجی سبکهای مشارکت در یادگیری. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی, 14(27), 69-110. doi: 10.22034/hecs.2023.177044
[7] خالقی، مجید، پاشا شریفی، حسن، تقوایی، داوود، و پیرانی، ذبیح. (۱۴۰۲). ارائه الگوی اضطراب امتحان بر اساس سبکهای تفکر و سبکهای یادگیری با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی. تحقیقات علوم رفتاری، ۲۱(۲)، ۳۵۲-۳۶۰.
[8] خسروی، علیاکبر. (۱۳۸۹). رابطه بین سبکهای تفکر با سبک ادراکی، سبک مفهومی و سبک یادگیری دانشآموزان. تحقیقات روانشناختی، ۲(۵)، ۷۸-۹۴.
[9] رجبی میاندره، نصیبه، چراغعلی، محمود رضا و کلانتری، سهیلا . (1396). رابطه بین سبکهای تدریس کلاس با انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1393. نوید نو, 20(64), 51-60. doi: 10.22038/nnj.2018.14987.1039
[10] رضایی، علیمحمد، جهان، فائزه، و رحیمی، معصومه. (۱۳۹۵). عملکرد تحصیلی: نقش اهداف پیشرفت و انگیزه پیشرفت. روانشناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، ۱۲(۴۲)، ۱۵۵-۱۷۱.
[11] زندی ط. ۱۳۹۲. رابطه بین سبکهای یادگیری) فعال تأملی، گامبهگام کلی با اضطراب رایانه دانشجویان، فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، ۴(۱): ۸۵-۱۰۴.
[12] سیامکی، سمیرا (1393). رابطه بین بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات با سبکهای یادگیری دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه خوراسگان.
[13] شیرازی، فاطمه، و حیدری، شیوا. (۱۳۹۸). رابطه بین مهارتهای تفکر انتقادی و سبکهای یادگیری با انگیزه ی پیشرفت دانشجویان پرستاری. مجله تحقیقات پرستاری، 27(۴)، e38.
[14] صمدی م. ۱۳۹۰. بررسیهای ویژگی روانسنجی پرسشنامه سبک یادگیری فلدر سیلورمن در دختران دوره راهنمایی. رویکردهای نوین آموزشی، ۶(۱): ۶۰-۳۹.
[15] معماریان ح، ۱۳۹۰. روشهای نوین دانشمحور در آموزش مهندسی، فصل نامه آموزش مهندسی ایران، ۱۳(۵۲): ۲۹-۱.
[16] میاندهی رودسری، حجت اله، شکیبایی، زهره، و خلخالی، علی. (۱۴۰۰). بررسی رابطه بین بهره هوشی با سبکهای یادگیری. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۶۴(۲)، ۳۰۷۰-۳۰۸۳.
[17] نجفی، سمانه، ابراهیمیان، هادی، خسروجردی، حامد، بایگی، سعید، و ابراهیمی، نجمه. (۱۳۹۹). مقایسه تفکر انتقادی و سبکهای یادگیری دانشجویان محقق و غیرمحقق دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال ۱۳۹۶. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، ۱۳(۶)، ۵۷۱-۵۷۸.
[18] هومن، حیدرعلی، و عسگری، علی. (1379). تهیه و استاندارد کردن آزمون انگیزه پیشرفت. پژوهشهای روان شناختی، 6(2-1(پیاپی 11))، 9-33. SID. https://sid.ir/paper/426211/fa
References
[1] Almasri, F. (2022). Simulations to Teach Science Subjects: Connections Among Students' Engagement, Self-Confidence, Satisfaction, and Learning Styles. Education and Information Technologies (Dordrecht), 27(5), 7161-7181. doi: 10.1007/s10639-022-10940-w.
[2] Amini, N., Zamani, B.-E., & Abedini, Y. (2010). Learning styles of medical students. Iranian Journal of Medical Education, 10(2), 141-147. (in Persian)
[3] Amin Khendegi, M., & Raji, M. (2013). The impact of students' learning styles on their preferred teaching styles. Educational Psychology (Psychology and Educational Sciences), 9(28), 15-39. (in Persian)
[4] Aripin, R., Mahmood, Z., Rohaizad, R., Yeop, U., & Anuar, M. (2008). Student learning styles and academic performance. Paper presented at the Proceedings of the 22nd Annual SAS Malaysia Forum, Malaysia.
[5] Arthurs, J. B. (2007). A juggling act in the classroom: managing different learning styles. Teaching and Learning in Nursing, 2(1), 2–7.
[6] Briggs Myers, I. (1962). The Myers-Briggs Type Indicator: Manual. Princeton, NJ: Educational Testing Service.
[7] Biggs, J., & Tang, C. (2011). Teaching for quality learning at university (4th ed.). McGraw-Hill Education.
[8] Brown, T., Zoghi, M., Williams, B., Jaberzadeh, S., Roller, L., Palermo, C., McKenna, L., Wright, C., Baird, M., & Schneider-Koky, M. (2009). Are learning style preferences of health science students predictive of their attitudes towards e-learning? Australasian Journal of Educational Technology (AJET), 25(4).
[9] Carmo, L., Gomes, A., Pereira, F., & Mendes, A. (2006). Learning styles and problem-solving strategies. Proceedings of 3rd E-Learning Conference, 7–8.
[10] Coffield, F., Ecclestone, K., Moseley, D., & Hall, E. (2004). Learning styles and pedagogy in post-16 education: A critical and systematic review. The Learning and Skills Research Centre.
[11] Delavar, A. (1999). Research methods. Tehran: Agah Publishing. (in Persian)
[12] Díaz-Arroyo, E., Rueda-Olivella, A. M., Marin-Hamburger, Y., Ospino-Mendoza, E., Arrieta-Reales, N., Navarro Manotas, E., & Garizábalo-Dávila, C. M. (2023). Interaction of teaching styles with learning styles in university students: Case of Universidad de la Costa – Colombia. Procedia Computer Science, 224, 507-512.
[13] Eskandari, F., & Salehi, M. (2009). The effect of the match between teaching and learning styles on students' academic performance (Case study: Faculties of Agriculture and Natural Resources, University of Kurdistan). Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 40(2), 169-181. (in Persian). SID. https://sid.ir/paper/146207/fa
[14] Felder, R. M., & Brent, R. (2005). Understanding student differences. Journal of Engineering Education, 94(Suppl 1), 57–72.
[15] Felder, R. (1988). Learning and Teaching Styles in Engineering Education. Journal of Engineering Education - Washington, 78, 674-681.
[16] Felder, R. M., & Silverman, L. K. (1988). Learning and teaching styles in engineering education. Engineering Education, 78(7), 674-681.
[17] Felder, R. M., & Brent, R. (2016). Teaching and learning STEM: A practical guide. John Wiley & Sons.
[18] Ford, J. H., & Robinson, J. (2015). Teaching and learning styles in quality improvement: Identification and impact on process outcomes. Addiction Science & Clinical Practice, 10(Suppl 1), A12.
[19] Gardner, H., & Hatch, T. (2020). Differences in learning styles between practical and theoretical students. Educational Psychology Review, 32(1), 56-71.
[20] Hakimzadeh, R., Rouhi, M., & Moghadamzadeh, A. (2023). The relationship between instructors' teaching styles and students' academic engagement and motivation in online learning environments: The mediating role of learning participation styles. Higher Education Curriculum Studies, 14(27), 69-110. (in Persian) https://doi.org/10.22034/hecs.2023.177044
[21] Hermans, H. J. (1970). A questionnaire measure of achievement motivation. Journal of Applied Psychology, 54(4), 353–363. https://doi.org/10.1037/h0029675
[22] Hobbs, C., Henley, E., Higgs, J., & Williams, V. (2000). Clinical education program strategies for challenging times. Focus on Health Professional Education: A Multidisciplinary Journal, 2, 7.
[23] Hooman, H., & Asgari, A. (2000). Developing and standardizing the achievement motivation test. Psychological Researches, 6(2-1), 9-33. SID. https://sid.ir/paper/426211/fa (in Persian)
[24] Hu, J., Peng, Y., Chen, X., & Yu, H. (2021). Differentiating the learning styles of college students in different disciplines in a college English blended learning setting. PLoS ONE, 16(5), e0251545.
[25] İlçin, N., Tomruk, M., & Yeşilyaprak, S. S. (2018). The relationship between learning styles and academic performance in Turkish physiotherapy students. BMC Medical Education, 18, 291.
[26] Jafre, Mohamad, Rezaee, Abbas, Abdullah, H.N., & Singh, K.K.B. (2011). Learning styles and overall academic achievement in a specific educational setting. International Journal of Humanities and Social Science, 1, 143-152.
[27] Jayanthi, S. & Balakrishnan, Santhi & Lim, Angela & Latiff, Noor & Nasirudeen, A M A. (2014). Factors Contributing to Academic Performance of Students in a Tertiary Institution in Singapore. American Journal of Educational Research. 2. 752-758. 10.12691/education-2-9-8. Gordon, Williams, Hudson, & Stewart, 2010.
[28] Jain, S., & Sreenivas, A. (2021). Influence of learning style on the academic performance of students: An empirical study in the context of Indian higher education system. Journal of Educational Research and Practice, 11(2), 101-113.
[29] Kaplan, R. M., & Saccuzzo, D. P. (2017). Psychological testing: Principles, applications, and issues (9th ed.). Cengage Learning.
[30] Khaleghi, M., Pasha Sharifi, H., Taghvaei, D., & Pirani, Z. (2023). A model of exam anxiety based on thinking styles and learning styles with academic self-efficacy as a mediator. Behavioral Sciences Research, 21(2), 352-360. (in Persian)
[31] Kolb, Alice & Kolb, David. (2003). Learning Styles and Learning Spaces: Enhancing Experiential Learning in Higher Education. 10.5465/AMLE.2005.17268566.
[32] Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Prentice-Hall.
[33] Kolb, D. A. (2015). Experiential learning: Experience as the source of learning and development (2nd ed.). Pearson Education.
[34] Kafdar. T, Toy. B. (2014). Learning strategies and learning styles used by students in social students. International journal of academic Reasearch.vol.6, No.2, pp.259-267.
[35] Lyle, Keith B., Young, Andrea S., Heyden, Robin J., & McDaniel, Mark A. (2023). Matching learning style to instructional format penalizes learning. Computers and Education Open, 5, 100143.
[36] Liu, H. P., & Liu, Y. H. (2023). Learning styles of medical students from a university in China. BMC Medical Education, 23, 237. https://doi.org/10.1186/s12909-023-04222-3
[37] Mamaryan, H. (2011). New student-centered methods in engineering education. Iranian Journal of Engineering Education, 13(52), 1-29. (in Persian)
[38] Maya, J., Luesia, J. F., & Pérez-Padilla, J. (2021). The relationship between learning styles and academic performance: Consistency among multiple assessment methods in psychology and education students. Sustainability, 13(6), 3341. https://doi.org/10.3390/su13063341.
[39] Moussa, N. M. (2014). The importance of learning styles in education. Institute for Learning Styles Journal, 1, 19–27. Retrieved from https://www.auburn.edu/academic/cla/ilsrj/Journal%20Volumes/Fall%202014%20Vol%201%20PDFs/Learning%20Styles%20Nahla%20Moussa.pdf
[40] Miandehi Roodsari, H., Shakibayi, Z., & Khalkhali, A. (2021). The relationship between intelligence quotient and learning styles. Journal of the Medical School of Mashhad University of Medical Sciences, 64(2), 3070-3083. (in Persian)
[41] Najafi, S., Ebrahimiya, H., Khosrojerdi, H., Baigi, S., & Ebrahimi, N. (2020). Comparison of critical thinking and learning styles of research and non-research students at Gonabad University of Medical Sciences in 2017. Strategies in Education (Strategies in Medical Sciences Education), 13(6), 571-578. (in Persian)
[42] Naji, M., & Shirazi, F. (2019). The relationship between critical thinking skills and learning styles with motivation for achievement in nursing students. Nursing Research Journal, 27(4), e38. (in Persian)
[43] Papadatou-Pastou, Marietta, Gritzali, Maria, & Barrable, Alexia. (2018). The Learning Styles Educational Neuromyth: Lack of Agreement Between Teachers' Judgments, Self-Assessment, and Students' Intelligence. Frontiers in Education, 3, 105. https://doi.org/10.3389/feduc.2018.00105.
[44] Pasha Sharifi, H., & Khaleghi, M. (2023). The impact of learning styles on students' academic performance. Behavioral Sciences Research, 21(2), 352-360. (in Persian)
[45] Pashler, H., McDaniel, M., Rohrer, D., & Bjork, R. (2008). Learning styles: Concepts and evidence. Psychological Science in the Public Interest, 9(3), 105-119. https://doi.org/10.1111/j.1539-6053.2009.01038.x
[46] Rajabi Miyanderi, N., Cheragali, M. R., & Kalantari, S. (2017). The relationship between classroom teaching styles, motivation, and academic achievement of students at Golestan University of Medical Sciences in 2014. Navid-e-No, 20(64), 51-60. https://doi.org/10.22038/nnj.2018.14987.1039 (in Persian)
[47] Rezaei, A.-M., Jahan, F., & Rahimi, M. (2016). Academic performance: The role of achievement goals and motivation for achievement. Educational Psychology (Psychology and Educational Sciences), 12(42), 155-171. (in Persian)
[48] Rabiner, L. R. (1989). A tutorial on hidden Markov models and selected applications in speech recognition. Proceedings of the IEEE, 77(2), 257-286.
[49] Shirazi, F., & Heydari, S. (2019). The relationship between critical thinking skills and learning styles with motivation for achievement in nursing students. Nursing Research Journal, 27(4), e38. (in Persian)
[50] Siamaki, S. (2014). The relationship between the use of information and communication technology and learning styles of students at the Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch. (Unpublished Master's thesis). Khorasgan University. (in Persian)
[51] Samadi, M. (2011). Psychometric properties of the Felder-Silverman learning style questionnaire in female middle school students. New Educational Approaches, 6(1), 39-60. (in Persian)
[52] Severiens S, Dam GT. Gender and gender identity differences in learning styles. Educ Psychol-Uk. 1997;17(Suppl 1):79–93.
[53] Seifi, P. (2016). Investigating the use of learning theories to enhance students' creative thinking skills. In Proceedings of the 5th International Conference and 8th National Conference on Management, Psychology, and Behavioral Sciences (pp. 194-203).
[54] Tabasi Nejad, Z. (2019). The relationship between executive brain functions and academic performance of students in Bam city. Psychology and Educational Sciences, 43, 173-190. (in Persian)
[55] Van-Zwanenberg, N., Wilkinson, L. J., & Anderson, A. (2000). Felder-Solomon learning style model: Validity and reliability in a UK sample. International Journal of Engineering Education, 16(6), 485-493.
[56] Yoichi Motomura, Isao Hara. (2009). Bayesian Network Learning System based on Neural Networks. Proceedings of the 9th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies.
[57] Zandi, T. (2013). The relationship between learning styles (active-reflective, step-by-step, global) and computer anxiety in students. Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 4(1), 85-104. (in Persian)
-
کلمات کلیدی به فارسی :
سبکهای یادگیری، انگیزۀ پیشرفت، یادگیری، دانشجویان رشتههای عملی و غیرعملی
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of this study was to compare the frequency of learning styles in practical and non-practical university majors and examine their relationship with academic achievement motivation. This research was applied in terms of its objective and employed causal-comparative, descriptive, and correlational methods. The statistical population included all students of practical and non-practical university majors in Isfahan during the spring and summer of 1403 (2024). A sample of 188 students, including 162 women and 26 men, was selected using a random cluster sampling method. Participants completed the Learning Styles Questionnaire (ILS) and the Achievement Motivation Questionnaire (AMQ). Data analysis was performed using SPSS version 26. According to the findings, the overall frequency of students' learning preferences in practical and non-practical majors was as follows: active/reflective (66.5%), sensing/intuitive (51.1%), visual/verbal (50.8%), and sequential/global (58.5%). The results showed that the learning styles of students in practical and non-practical fields are significantly different. However, no significant relationship was found between any learning style types and students' academic achievement motivation. Based on these findings, it can be concluded that educational institutions and instructors should pay attention to learning styles, recognize and differentiate students’ learning styles based on the practical or non-practical nature of their courses, and raise awareness among students and instructors about suitable learning styles for each subject. This approach can contribute to enhancing learners' academic performance.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Achievement Motivation, Learning, Learning Styles, Practical and Non-Practical Majors
- صفحات : 88-112
-
دانلود فایل
( 789.04 KB )