-
آرشیو :
نسخه پاییز 1404
-
کد پذیرش :
۱۴۱۳۳
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
| معصومه یاری چقاکبودی، هوشنگ جدیدی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
با توجه به شیوع فزاینده علائم افسردگی در میان دختران دبیرستانی و پتانسیل این علائم برای تأثیرگذاری بر رفتارهای پرخطر، بررسی مکانیسم های روانی اساسی بسیار مهم است. لذا پژوهش حاضر با هدف پیش بینی میل به انجام رفتار پر خطر بر اساس تحریف شناختی و تنظیم شناختی هیجان با متغیر میانجی سبک مقابله ای در دختران دبیرستانی شهر کرمانشاه با علائم اختلالات افسردگی انجام شد. طرح پژوهش حاضر، همبستگی از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش حاضر تمامی دانش آموزان نوجوانان مشغول به تحصیل در دبیرستان های شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1402-1403 بود که در این میان، ۲۸۸ نفر پاسخ معتبر به عنوان نمونه نهایی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. ابزارهای گردآوری داده ها در مطالعه حاضر پرسشنامه خطرپذیری نوجوانان ایرانی، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران، پرسشنامه تحریف¬های شناختی عبدالله¬زاده و سالار، پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن و پرسشنامه افسردگی بک بود. در این پژوهش به منظور بررسی رابطه علی بین متغیرهای مورد مطالعه پژوهش، از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. برای تجزیه تحلیل داده ها و انجام این آزمون ها از آخرین نسخه نرم افزارهای AMOS و SPSS استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد میل به انجام رفتار پر خطر بر اساس تحریف شناختی و تنظیم شناختی هیجان با متغیر میانجی سبک مقابله ای در دختران دبیرستانی شهر کرمانشاه با علائم اختلالات افسردگی قابل پیش بینی بود. در نتیجه توصیه می شود سیستم های خرد و کلان تصمیم گیری در راستای اقدامات خود برای کاهش رفتارهای پر خطر این مولفه ها را در نظر داشته باشند.)
-
لیست منابع :
[1] ابوبکری ماکویی، سهیلا، کابلی، خدیجه، قاسمی، سامان، چاقوساز، مرضیه، صفاء، سحر، کرمی، صابر. (۱۴۰۰). تأثیر رویکرد کوتاهمدت راهحلمحور بر راهبردهای مقابلهای و سرسختی روانشناختی دانشآموزان سرآمد. فصلنامه كودكان استثنايي. ۲۱ (۱)، ۱۲۶-۱۱۵.
[2] امین آبادی، زهرا، خداپناهی، محمدکریم، و دهقانی، محسن. (1390). نقش میانجی تنظیم هیجان شناختی در ادراک نوجوانان از ابعاد سبک های فرزندپروری و موفقیت تحصیلی آنها. مجله علوم رفتاری، 5(2)، 109-117.
[3] بهادیوند، سمیرا، دوستی ایرانی، امین، کرمی، منوچهر، قربانی، مصطفی، محمدی، یونس (1400). شیوع رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان ایرانی: مطالعه مرور منظم و متاآنالیز. آموزش و سلامت جامعه، 8(2)، 135-142.
[4] زاده محمدی، علی، احمدآبادی، زهره، و حیدری، محمود. (1390). تدوین و بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 17(3)، 218-225.
[5] صادقیان، عفت، و حیدریان پور، علی. (1388). عوامل استرس زا و ارتباط آن با سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان. حیات، 15(1)، 71-81.
[6] عیوضی، حشمت، علی اصغر، محمودی میمند، محمد، پرهیزکار، محمد مهدی، آقایوسفی، علیرضا. (1395). پیشبینی سبکهای تصمیمگیری مصرفکنندگان با استفاده از سیستمهای فعالسازی و بازداری رفتاری مغزی. شناخت اجتماعی، 5(2)، 155-167.
[7] کرمانی، رحیم، شقایق، فنودی، نریمانی، محمد. (1401). گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان پسر: نقش پیش بین راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان و تحریف شناختی بین فردی. نشریه علمی رویش روانشناسی، 10(10)، 60-251.
[8] مسلمان، مهسا، حسینی، عاصفه، صادق پور، مریم. (۱۳۹۷). ارزیابی معنا در زندگی و تحریف های شناختی دانشجویان. فصلنامه علمی اعتيادپژوهي، ۱۲ (۵۰)، ۸۹-۱۰۴.
[9] Ahmadi, A., Allahverdipour, H., Valiee, S., Pashazadeh, F., Ghassab-Abdollahi, N., Abdoli, F., & Matlabi, H. (2023). COVID-19 stress and coping strategies among older adults: a systematic review of qualitative evidences. BMC psychology, 11(1), 333.
[10] Ajisuksmo, C. R. (2021). Why Some Adolescents Engage in Risk-Taking Behavior. International Journal of Educational Psychology, 10(2), 143-171.
[11] Ciccarelli, M., Nigro, G., D’Olimpio, F., Griffiths, M. D., & Cosenza, M. (2021). Mentalizing failures, emotional dysregulation, and cognitive distortions among adolescent problem gamblers. Journal of Gambling Studies, 37, 283-298.
[12] Doan, T., Ong, D. C., & Wu, Y. (2024). Emotion understanding as third-person appraisals: Integrating appraisal theories with developmental theories of emotion. Psychological Review.
[13] Garnefski, N., & Kraaij, V. (2007). The cognitive emotion regulation questionnaire. European journal of psychological assessment, 23(3), 141-149.
[14] Huey, L., & Ferguson, L. (2022). ‘Going missing’as a maladaptive coping behavior for adults experiencing strain. Deviant behavior, 43(1), 17-29.
[15] Klein, A. G., & Muthén, B. O. (2007). Quasi-maximum likelihood estimation of structural equation models with multiple interaction and quadratic effects. Multivariate behavioral research, 42(4), 647-673.
[16] Knipe, D., Padmanathan, P., Newton-Howes, G., Chan, L. F., & Kapur, N. (2022). Suicide and self-harm. The Lancet, 399(10338), 1903-1916.
[17] Laghari, M. S. N., Ahmed, I., Fatima, S. M., Shafiq, M., & Batool, A. (2023). Comparison Between Emotion Focused And Problem Focused Coping Strategies Of Stress Among Working Women In Pakistan. Journal of Positive School Psychology, 370-381.
[18] Liang, Y., Chen, J., Xiong, Y., Wang, Q., & Ren, P. (2023). Profiles and transitions of non-suicidal self-injury and depressive symptoms among adolescent boys and girls: predictive role of bullying victimization. Journal of youth and adolescence, 52(8), 1705-1720.
[19] Liu, D., Cui, Z., Zhang, Q., Liu, F., Chen, H., Wang, J., & Feng, T. (2023). The mediating role of specific coping styles in the relationship between perceived social support and depressive symptoms in adolescents. Journal of Affective Disorders, 325, 647-655.
[20] McRae, K. (2016). Cognitive emotion regulation: A review of theory and scientific findings. Current Opinion in Behavioral Sciences, 10, 119-124.
[21] Murberg, T. A., & Bru, E. (2005). The role of coping styles as predictors of depressive symptoms among adolescents: A prospective study. Scandinavian journal of psychology, 46(4), 385-393.
[22] Nzoma, A., & Shaw, R. (2024). Depression, Anxiety, and Suicide. In Pediatric Rotations: A Quick Guide for Medical Students (pp. 205-220). Cham: Springer International Publishing.
[23] Osmani, V., Hörner, L., Klug, S. J., & Tanaka, L. F. (2023). Prevalence and risk of psychological distress, anxiety and depression in adolescent and young adult (AYA) cancer survivors: a systematic review and meta‐analysis. Cancer Medicine, 12(17), 18354-18367.
[24] Petrova, K., Zielke, J. N., Mehta, A., & Gross, J. J. (2024). Occurrent beliefs about emotions predict emotion regulation in everyday life. Emotion, 24(4), 992.
[25] Ramos, J., & Lopez, J. (2024). Exploring Psychological Youth Self-Harm Drivers and Significance of Relapses in Coping Strategies. Journal of Student Research, 13(1).
[26] Rnic, K., Dozois, D. J., & Martin, R. A. (2016). Cognitive distortions, humor styles, and depression. Europe's journal of psychology, 12(3), 348.
[27] Sefidrood, M., & Hobbi, M. B. (2023). The Role of Attachment Styles and Cognitive Emotion Regulation in Predicting the Tendency to High-Risk Behaviors in Adolescents. International Journal of Applied Behavioral Sciences, 10(1), 1-8.
[28] Theodoratou, M., Farmakopoulou, I., Kougioumtzis, G., Kaltsouda, A., Siouti, Z., Sofologi, M., ... & Tsitsas, G. (2023). Emotion-focused coping, social support and active coping among university students: Gender differences. Journal of Psychology & Clinical Psychiatry, 14(1), 5-9.
[29] Vidourek, R. A., Chaliawala, K. S., & King, K. A. (2024). Individual, parent, and school factors associated with e-cigarette use among Asian adolescents. Journal of Substance Use, 1-6.
[30] Wang, Y., Tian, J., & Yang, Q. (2024). Experiential Avoidance Process Model: A Review of the Mechanism for the Generation and Maintenance of Avoidance Behavior. Psychiatry and Clinical Psychopharmacology, 34(2), 179.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
رفتار پر خطر، تحریف شناختی، تنظیم شناختی هیجان، سبک مقابله ای، افسردگی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Given the increasing prevalence of depressive symptoms among high school girls and the potential of these symptoms to influence risky behaviors, it is very important to examine the underlying psychological mechanisms. Therefore, the present study aimed to predict the tendency to engage in risky behavior based on cognitive distortions and cognitive emotion regulation with the mediator variable of coping style in high school girls in Kermanshah with symptoms of depressive disorders. The present study design was a correlational structural equation modeling. The population of the present study was all adolescent students studying in high schools in Kermanshah in the academic year 1402-1403, of which 288 valid responses were selected as the final sample using the convenience sampling method. The data collection tools in the present study were the Iranian Adolescent Risk-Taking Questionnaire, the Garnevsky et al. Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, the Abdollahzadeh and Sala Cognitive Distortions Questionnaire, the Lazarus and Folkman Coping Strategies Questionnaire, and the Beck Depression Inventory. In this study, structural equation modeling was used to investigate the causal relationship between the variables under study. The latest version of AMOS and SPSS software was used to analyze the data and perform these tests. The results of data analysis showed that the tendency to engage in risky behavior was predicted based on cognitive distortion and cognitive emotion regulation with the mediator variable of coping style in high school girls in Kermanshah with symptoms of depressive disorders. As a result, it is recommended that micro and macro decision-making systems consider these components in their actions to reduce risky behavior.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
risky behavior, cognitive distortion, cognitive emotion regulation, coping style, depression.
- صفحات : 47-59
-
دانلود فایل
( 858.01 KB )