-
آرشیو :
نسخه پاییز 1404
-
کد پذیرش :
14159
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
| ساناز شاه سن
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین تسهیم دانش و عملکرد شغلی با نقش میانجی رضایت شغلی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خرمشهربوده است. تحقیق حاضراز نظر هدف، پژوهشی کاربردی و کمی، غیرآزمایشی، مقطعی از نوع رگرسیون با میانجی گری بوده است. جامعه آماری این تحقیق کل کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خرمشهر به تعداد 2314 بود که طبق جدول کوکران 329 نفر نمونه آماری به روش نمونه گیری در دسترس بدست آمد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه تسهیم دانش بوکو همکاران (2005)، عملکرد شغلی بیرن و همکاران (2015)و رضایت شغلی مینه سوتا MSQ(1967) بوده است.بعد از تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزار SPSSیافتههای آزمون پیرسون نشان داد میان تسهیم دانش و عملکرد شغلی کارکنان رابطه معنادار، مثبت و مستقیمی با ضریب همبستگی (180/0) وجود دارد. همچنین یافتهها نشان داد میان رضایت شغلی و عملکرد شغلی کارکنان رابطه معنادار، مثبت و مستقیمی با ضریب همبستگی (187/0) وجود دارد و نیز خلاصه ضرایب گزارش شده (ضرایب مستقیم) مدل نشان داد تسهیم دانش با عملکرد شغلی؛ رابطه معنادار، مستقیم و مثبتی دارد.رضایت شغلی با عملکرد شغلی؛ رابطه معنادار، مستقیم و مثبتی دارد.تسهیم دانش با رضایت شغلی؛ رابطه معنادار، مستقیم و مثبتی دارد.به طور کلی ضریب همبستگی مستقیم بین تسهیم دانش و عملکرد شغلی برابر180/0 به دست آمد که با قرار دادن متغیر میانجی رضایت شغلی بین آنها به طور غیرمستقیم، این ضریب به صورت 173/0 + 187/0 = 36/0 افزایش یافت.
-
لیست منابع :
[1] آذرنیوشان، مریم؛ مشایخ، مریم و محمدی شیرمحله، فاطمه(1397). رابطه نوآوری سازمانی با عملکرد شغلی و رضایت شغلی معلمان. فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8(3)، 75-94.
[2] آزادی، رسول؛ عیدی، حسین(۱۳۹۴). اثرات رضایت شغلی و سرمایه اجتماعی بر عملکرد کارکنان با نقش میانجی گری تعهد سازمانی (مطالعه موردی، کارکنان وزارت ورزش و جوانان). مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دوره دوم، شماره ۸، زمستان ۱۳۹۴، صص: ۲۴-۱۱.
[3] اسماعیلی، محمودرضا و صیدزاده، حیدر(1396). تاثیر رضایت شغلی بر عملکرد با نقش میانجی وفاداری سازمانی کارکنان جهاد دانشگاهی ایلام. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت(بهبود و تحول)، 25(83)، 51-68.
[4] انواری، فریدون، بیلندی (1390)، بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی، مدیریت کیفیت جامع و عملکرد شرکتهای صنعتی استان تهران، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال پنجم، شماره شانزدهم، صص 117-99.
[5] بختیار نصرآبادی، حسنعلی؛ رجایی پور، سعید؛ سلیمی، قربانعلی؛ طاهرپور، فاطمه؛ پرتوی، محمد(۱۳۸۸). بررسی رابطه بین ماهیت شغل و رضایت شغلی. پژوهشنامه مدیریت اجرای علمی – پژوهشی، سال نهم، شماره ی ۱ (پیاپی ۳۳)، نیمه اول ۸۸.
[6] چناری، مرجان،(1400)،ارائه الگوی ساختاری در رابطه میان تسهیم دانش و جامعه پذیری سازمانی با عملکرد شغلی با در نظر گرفتن نقش میانجی سرمایههای روانشناختی در مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان،هشتمین همایش ملی تازههای روانشناسی مثبت،بندرعباس
[7] حسین پور، حامد و امیرتاش، علی محمد(1397). رابطه بین کیفیت ارائه خدمات، رضایت مندی و عملکرد شغلی از دیدگاه معلمین شرکت کننده در دورههای فوق برنامه ورزشی آموزش و پرورش استان خراسان شمالی. علوم اجتماعی، 12(40)، 125-142.
[8] حق شناس قاضی محله، لیلا(1399). تأثیر ارزش دانش مدیریت برتر و تسهیم دانش بر عملکرد سازمانی شرکت بیمه ایران استان گیلان. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری. 4(44)، 102-121.
[9] حیدری، مهدی و بهزادمنش، بهنام. بررسی تاثیر رضایت شغلی بر قصد اشتراک گذاری دانش با توجه به نقش میانجی اعتماد سازمانی کارکنان شعب پست بانک نیشابور،سومین همایش ملی حسابداری،اقتصاد و نوآوری در مدیریت،بندرعباس، 1397.
[10] خاکزادیان، سیدمهدی و رضائی، حمید و زمانی، مهسا،1399،تاثیر تسهیم دانش بر عملکرد شغلی با نقش تعدیل گری سرمایه انسانی در فرماندهی نیروی انتظامی استان مازندران،اولین کنفرانس ملی تحقق ایدههای دست نیافتنی در زمینه فناوری اطلاعات و تکنولوژی(الکترونیکی)،قائم شهر
[11] خلیل نژاد، شهرام؛ گل محمدی، عماد و مرادزاده سوماری، سپیده(1396). تاثیر اعتماد سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان با توجه به نقش تسهیم دانش کارکنان دانشگاههای شهر ایلام. فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی(49)، 69-84.
[12] زارعی محمودآبادی، حامد، میرمحمدی میبدی، احمد و وزیری، سارا (1397)، نقش میانجی رضایت شغلی در ارتباط بین حمایت سازمانی ادراک شده و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان کارخانه کاشی، فصلنامه علمی تخصصی طب کار، 10(1)، 16-7.
[13] زوار, تقی, شبان بسیم, فرناز, مهدیزاده, جعفر(1400). پیش بینی عملکرد شغلی معلمان بر اساس توانمندسازی روان شناختی و سبک رهبری مدیران. اندیشههای نوین تربیتی.17(1)، 153-173.
[14] سهرابی، عاطفه؛ یزدخواستی، علی و صادقی آرانی، زهرا(1399). برسی تاثیر عوامل فردی بر به اشتراک گذاری دانش در سازمان: فرا تحلیل مطالعات ایران. مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 3(11)، 1-44.
[15] فیاضی، مرجان، افشارنژاد، مصطفی، حسن زاده، کاظم و سهرابی، آرزو (1394)، نقش میانجی رضایت شغلی در تاثیر سلامت سازمانی بر تعهد سازمانی مدیران میانی ناجا، فصلنامه مطالعات منابع انسانی سال پنجم، شماره 17.
[16] قربانی،محمد(1400). بررسی مدل علی تعالی سازمانی بر اساس اخلاق حرفه ای با نقش واسطه ای تسهیم دانش و اشتیاق شغلی در معلمان ابتدایی شهرستان پل دختر، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و صنعت. 1400.
[17] کلدی علیرضا، عسگری گیتا(1382). بررسی میزان رضایت شغلی معلمان ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران. روانشناسی و علوم تربیتی. بهار و تابستان، دوره 33، شماره 1، صص 120-103.
[18] میرزاده کوهشاهی، محمود و ابوحمزه، احمد(1398). اثربخشی ارتباط بین رضایت شغلی و عملکرد شغلی مدیران مدارس متوسطه اول و دوم شهرستان میبد. نشریه پویش در آموزش علوم انسانی دانشگاه فرهنگیان، 16، 82-98.
[19] ندری، مسعود و قلعه ای، علیرضا و قلاوندی، حسن و حسنی، محمد(1399). بررسی الگوی علی روابط بین اخلاق حرفه ای، سرمایه رواانشناختی و سرمایه فکری با عملکرد شغلی با میانجیگری تسهیم دانش در بین اعضای هیئت علمی. فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، 11(4)، 890-900.
[20] نقی پور، محمد و فدائی کیوانی، رضا(1399). تاثیر اخلاق کار اسلامی بر رضایتمندی شغلی و تسهیم دانش با میانجیگری رضایتمندی شغلی کارکنان شعبات بانک ملی شهر رشت. پژوهشنامه مدیریت و مهندسی صنایع پاییز، 4، 1-16.
[21] Afifuddin, A. B. H. A., Yahya, M., & SetyobudI, H(2021). Influence of Knowledge Sharing, Work Environment And Motivation On Teacher Performance Mediated By Job Satisfaction SMK Teacher In Malang City. Journal of Tourism Economics and Policy, 1(2), 69-86.
[22] Bacotic, D(2016). Relationship between job satisfaction and organizational performance. Journal of Economic Research, 29(1): 118-130. Fadlallh, A. W. A(2015). Impact of Job Satisfaction on Employees Performance an Application on Faculty of Science and Humanity StudiesUniversity of Salman Bin Abdul-Aziz-Al Aflaj. International Journal of Innovation and Research in Educational Sciences, 2(1): 26-31. University of Salman Bin Abdul-Aziz-Al Aflaj. International Journal of Innovation and Research in Educational Sciences, 2(1): 26-31.
[23] Breslow, Jason(2013) Private Satisfaction, Chronicle of Higher Education; 9/28/2007, Vol. 54 Issue 5, pA9-A9, 1/8p.
[24] Cui, X., Huo, B., Lei, Y., & Zhou, Q(2019). The influence of team social media usage on individual knowledge sharing and job performance from a cross-level perspective. International Journal of Operations & Production Management.
[25] Golden, N(2008). The development of reasoning regarding prosocial behavior. In N. Eisenberg (Ed.), The development of prosocial behavior. New York: Academic Press
[26] Hau, Y. S., Kim, B., Lee, H., & Kim, Y. G(2013). The effects of individual motivations and social capital on employees’ tacit and explicit knowledge sharing intentions. International Journal of Information Management, 33(2), 356-366.
[27] Kularajasingam, J., Subramaniam, A., Sarjit Singh, D. K., & Sambasivan, M(2021). The impact of knowledge sharing behaviour and social intelligence of university academics on their performance: The mediating role of competencies. Journal of Education for Business, 1-13.
[28] Lei, Y., Zhou, Q., Ren, J., & Cui, X(2021). From “personal” to “interpersonal”: a multilevel approach to uncovering the relationship between job satisfaction and knowledge sharing among IT professionals. Journal of Knowledge Management.
[29] Li, M., Pérez-Díaz, P. A., Mao, Y., & Petrides, K. V(2018). A multilevel model of teachers’ job performance: Understanding the effects of trait emotional intelligence, job satisfaction, and organizational trust. Frontiers in Psychology, 2420.
[30] Locke, E. A(1969) What is job-satisfaction?. Organizational Behavioral Human performance, 4, 309-336.
[31] Malik, M. S, Knawel, M(2018). Impacts of organizational knowledge sharing practices on employees’ job satisfaction: Mediating roles of learning commitment and interpersonal adaptability", Journal of Workplace Learning, 30(1), 2-17.
[32] Masa'd, F. M(2020). The Effect Of Knowledge Sharing On Job Performance In Jordanian Public Universities. Palarch's Journal Of Archaeology Of Egypt/Egyptology, 17(3), 132-148.
[33] Naz, S., Li, C., Nisar, Q. A., & Rafiq, M(2019). Linking emotional intelligence to knowledge sharing behaviour: mediating role of job satisfaction and organisational commitment. Middle East Journal of Management, 6(3), 318-340.
[34] Platis, C. Reklitis, P. Zimeras, S(2015). Relation between job satisfaction and job performance in healthcare Services.
[35] Singha, Sanjay Kumar, Shivam Gupta, Donatella Busso, Shampy Kamboj(2019). Top management knowledge value, knowledge sharing practices, open innovation and organizational performance. Journal of Business Research 8,(3) 595–606.
[36] Umar, M., Sial, M. H., & Ali, S. A(2021). Significance of job attitudes and motivation in fostering knowledge sharing behaviour among bank personnel. Journal of Information & Knowledge Management, 20(01), 2150003.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
تسهیم دانش، عملکرد شغلی، رضایت شغلی
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of this study was to investigate the relationship between knowledge sharing and job performance with the mediating role of job satisfaction of education employees in Khorramshahr city. In terms of purpose, the present study was an applied and quantitative, non-experimental, cross-sectional regression type research with mediation. The statistical population of this study was the total education employees in Khorramshahr city, 2314, of which 329 people were obtained as a statistical sample using the available sampling method according to the Cochran table. The data collection tools were the Knowledge Sharing Questionnaire by Boco et al. (2005), Job Performance by Byrne et al. (2015), and Minnesota Job Satisfaction Questionnaire (MSQ) (1967). After analyzing the data using SPSS software, the findings of the Pearson test showed that there is a significant, positive and direct relationship between knowledge sharing and employee job performance with a correlation coefficient of (0.180). The findings also showed that there is a significant, positive and direct relationship between job satisfaction and employee job performance with a correlation coefficient of (0.187) and also the summary of the reported coefficients (direct coefficients) of the model showed that knowledge sharing has a significant, direct and positive relationship with job performance. Job satisfaction has a significant, direct and positive relationship with job satisfaction. Knowledge sharing has a significant, direct and positive relationship with job satisfaction. In general, the direct correlation coefficient between knowledge sharing and job performance was 0.180, which increased to 0.173 + 0.187 = 0.36 by placing the mediator variable of job satisfaction between them indirectly.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Knowledge sharing, job performance, job satisfaction
- صفحات : 119-137
-
دانلود فایل
( 1.13 MB )